Opisze tu jak zrobić swoja pierwsza mapę do gry Counter-Strike.
Do pracy potrzebne będą następujące programy:
VHE 3.4- główny edytor w którym tworzymy mapy
Plik FDG dla CS przygotowany przez Petera (plik dostosowywujący VHE do tworzenia map do Cs)
Kompilatory -narzędzia dzięki którym otrzymujemy finalną mapkę.
VHE (Valve Hammer Editor) jest głównym narzędziem do robienia map do Cs. Z instalacją VHE nikt nie powinien mieć problemów, instaluje się dokładnie tak samo jak większość programów pod Windows, instalujemy w dowolnym katalogu (Np.: C:Valve Hammer Editor). Spolszczenie instalujemy tak jak VHE, jako miejsce docelowe wskazujemy folder z VHE (Np.: C:Valve Hammer Editor). Kolejnym krokiem jest instalacja plików FGD, czyli plików definiujących typ gry. Nas interesuje tylko Counter Strike, więc instalujemy pliki przeznaczone właśnie dla tej gry. Bez tych plików niemożliwa jest praca z VHE o czym początkujące osoby mogą nie wiedzieć. Plik CS_ekspert_PL.zip należy rozpakować do jakiegoś tymczasowego katalogu. Następnie z tego katalogu plik CS_ekspert_PL.fgd przenosimy do C:Valve Hammer Editor\fgd\counter-strike (jeżeli nie istnieje katalog fgd oraz counter-strike to stwórz takie). Teraz przenieś cały katalog CS (z rozpakowanego archiwum) do C:Valve Hammer Editor\sprites tak aby w katalogu sprites znajdował się katalog CS. Ostatnią rzeczą jest zainstalowanie kompilatorów. Po rozpakawaniu kompilatorów
ich instalacja ogranicza się do przeniesienia folderu zhlt253-17 do folderu C:Valve Hammer Editor\tools. Już więcej nic nie trzeba kopiować, teraz dopiero uruchamiamy VHE, aby go skonfigurować do pracy. Otworzy się nam pusty program.
Powinno się pokazać okienko z zapytaniem, czy chcesz skonfigurować program. Odpowiedź brzmi TAK . Jeśli się okienko nie pokaże to wybieramy menu Narzędzia -> Opcje...
Otwiera się okienko:
W zakładce Generalne ustawienia zaznaczamy pola tak jak na rysunku
Kolejne zakładki konfigurujemy wg poniższych rysunków
Teraz przechodzimy do bardziej skomplikowanej zakładki.
Klikamy na zakładkę Konfiguracja gry
W polu Typ gry poprzez przycisk Edycja dodajemy typ gry. Po kliknięciu na przycisk Edycja otworzy się kolejne okienko w którym klikamy na przysick Dodaj, wprowadzamy nazwę gry, czyli counter i klikamy na Ok. Teraz nasze okienko powinno zawierac nazwę "counter"
Jeżeli tak jest klikamy na przycisku Zamknij
Teraz w kolejnym polu (zaznaczonym)
definiujemy typ gry, czyli w polu Plik definicji gry *.FGD poprzez kliknięcie na przysicku Dodaj wskazujemy programowi miejce gdzie mamy zainstalowany plik .fgd. W naszym przypadku jest to c:Valve Hammer Editorfgdcounter-strikeCS_ekspert_PL.fgd Jak wszystko pójdzie ok to w dotychczas pustym polu pojawi się ścieżka do naszego pliku .fgd. Pola Format tekstur: oraz Typ mapy: zostawiamy bez zmian, czyli tak jak na rysunku
W kolejnych polach proponuje użyć następujących ustawień (tu ustalamy jaki objekt najczęściej używamy - pojawiać się on będzie jakio pierwszy)
Kolejnym krokiem jest
wskazanie miejsca na dysku w którym zainstalowana jest gra Counter Strike (wskazujemy folder y plikiem cstrike.exe). Standardowo jest to c:Program FilessierraCounter-Strikecstrike (w nowszej wersji c:Program FilesValvecstrike)
Kolejne pole
pozostawiamy puste
W ostatnich dwóch polach
wybieramy katalog w którym będą znajdować się tworzone przez nas mapy. W obu polach wybieramy następującą ścieżkę C:Valve Hammer Editormaps
Przechodzimy do kolejnej zakładki Tekstury
Poprzez przycisk Dodaj WAD dodajemy pliki .wad z teksturami. Pliki te znajdują się w katalogu z grą. Ja propunuje dodać największy standardowy plik czyli halflife.wad standardowo znajdujący się w c:Program Filessierrahalf-lifevalvehalflife.wad (na screenie są inne ścieżki ponieważ ja katalog z grą mam na innym dysku). Można oczywiście dodać jeszcze inne wady, jednak nie powinno być ich więcej niż 8, gdyż mogą być problemy przy kompilacji. Na początek w zupełności wystarczy halflife.wad
W ostatniej zakładce Kompilacja gotowej mapki
będziemy kolejno wskazywać miejsca,w których są odpowiednie pliki. I tak w pierwszym polu wybieramy c:Program FilessierraCounter-Strikecstrike.exe Kolejne pola to katalog w którym zainstalowaliśmy kompilatory, czyli c:Valve Hammer Editortoolszhlt253-17 i z tego katalogu wybieramy plik hlcsg.exe
W kolejnych polach ustalamy ścieżki do kompilatorów (wybieramy kolejno następujące pliki hlbsp.exe, hlvis.exe, hlrad.exe )
W ostatnim już polu wybieramy katalog w którym umieszczane będą gotowe mapki po kompilacji, czyli takie na których już można grać. Standardowo takim miejscem jest c:Program FilessierraCounter-Strikecstrikemaps (w nowszej wersji CSa c:Program Filesvalvecstrikemaps)
Konfiguracje mamy za sobą Ostatnią rzeczą jaką musimy zrobić to kliknięcie na przycisk OK. Teraz już możemy przystąpić do stworzenia swojej pierwszej mapy. Poradnik o robieniu pokoi i drzwi znajduje sie w folderze z VHE D:Valve Hammer EditorPierwsza_mapa
Rozwiazywanie problemów:
1. Jeżeli podczas komplikacji mapy występuje blad "Nie można znaleść pliku hl.exe:
Po nacisnięciu F9 w okienku, które sie pokazało nalezy wybrać kliknąć na "Ekspert"
Jeżeli w zaznaczonym okienku pisze Half-Life (full)
Nasza Pierwsza mapa
to rozwijamy liste i wybieramy Half-Life Counterstrike (full)
Offline
Gość
Bardzo dobry poradnik jak będę miał czas to spróbuję to zrobić i napisze czy coś z tego wyszło ale z tego co widzę to nawet nawet.
Omfg, a ja napewno tego nie rusze nudne denne i wogóle
Już wole w Html'u strony robic, bo przynajmniej widac co robie
Offline
Ale tu też widzisz co robisz Wystarczy tylko, że ustawisz sobie na tryb kamery i widzisz wszystkie ładnie tekstury
Offline