#1 2011-08-04 22:25:37

 Shine

Arcymag

5641633
Skąd: Łódź
Zarejestrowany: 2011-07-30
Posty: 416
Punktów :   
WWW

Nasza pierwsza mapa :P

Opisze tu jak zrobić swoja pierwsza mapę do gry Counter-Strike.

Do pracy potrzebne będą następujące programy:

VHE 3.4- główny edytor w którym tworzymy mapy
Plik FDG dla CS przygotowany przez Petera (plik dostosowywujący VHE do tworzenia map do Cs)
Kompilatory -narzędzia dzięki którym otrzymujemy finalną mapkę.

VHE (Valve Hammer Editor) jest głównym narzędziem do robienia map do Cs. Z instalacją VHE nikt nie powinien mieć problemów, instaluje się dokładnie tak samo jak większość programów pod Windows, instalujemy w dowolnym katalogu (Np.: C:Valve Hammer Editor). Spolszczenie instalujemy tak jak VHE, jako miejsce docelowe wskazujemy folder z VHE (Np.: C:Valve Hammer Editor). Kolejnym krokiem jest instalacja plików FGD, czyli plików definiujących typ gry. Nas interesuje tylko Counter Strike, więc instalujemy pliki przeznaczone właśnie dla tej gry. Bez tych plików niemożliwa jest praca z VHE o czym początkujące osoby mogą nie wiedzieć. Plik CS_ekspert_PL.zip należy rozpakować do jakiegoś tymczasowego katalogu. Następnie z tego katalogu plik CS_ekspert_PL.fgd przenosimy do C:Valve Hammer Editor\fgd\counter-strike (jeżeli nie istnieje katalog fgd oraz counter-strike to stwórz takie). Teraz przenieś cały katalog CS (z rozpakowanego archiwum) do C:Valve Hammer Editor\sprites tak aby w katalogu sprites znajdował się katalog CS. Ostatnią rzeczą jest zainstalowanie kompilatorów. Po rozpakawaniu kompilatorów
ich instalacja ogranicza się do przeniesienia folderu zhlt253-17 do folderu C:Valve Hammer Editor\tools. Już więcej nic nie trzeba kopiować, teraz dopiero uruchamiamy VHE, aby go skonfigurować do pracy. Otworzy się nam pusty program.


http://ahrycyk.w.interia.pl/main_html/poradniki/vhe_01.jpg

Powinno się pokazać okienko z zapytaniem, czy chcesz skonfigurować program. Odpowiedź brzmi TAK . Jeśli się okienko nie pokaże to wybieramy menu Narzędzia -> Opcje...

http://ahrycyk.w.interia.pl/main_html/poradniki/vhe_02.jpg

Otwiera się okienko:

http://ahrycyk.w.interia.pl/main_html/poradniki/vhe_03.jpg

W zakładce Generalne ustawienia zaznaczamy pola tak jak na rysunku

http://ahrycyk.w.interia.pl/main_html/poradniki/vhe_04.jpg

Kolejne zakładki konfigurujemy wg poniższych rysunków

http://ahrycyk.w.interia.pl/main_html/poradniki/vhe_05.jpg

http://ahrycyk.w.interia.pl/main_html/poradniki/vhe_06.jpg

Teraz przechodzimy do bardziej skomplikowanej zakładki.
Klikamy na zakładkę Konfiguracja gry


http://ahrycyk.w.interia.pl/main_html/poradniki/vhe_07.jpg

W polu Typ gry poprzez przycisk Edycja dodajemy typ gry. Po kliknięciu na przycisk Edycja otworzy się kolejne okienko w którym klikamy na przysick Dodaj, wprowadzamy nazwę gry, czyli counter i klikamy na Ok. Teraz nasze okienko powinno zawierac nazwę "counter"

http://ahrycyk.w.interia.pl/main_html/poradniki/vhe_08.jpg


Jeżeli tak jest klikamy na przycisku Zamknij
Teraz w kolejnym polu (zaznaczonym)


http://ahrycyk.w.interia.pl/main_html/poradniki/vhe_09.jpg

definiujemy typ gry, czyli w polu Plik definicji gry *.FGD poprzez kliknięcie na przysicku Dodaj wskazujemy programowi miejce gdzie mamy zainstalowany plik .fgd. W naszym przypadku jest to c:Valve Hammer Editorfgdcounter-strikeCS_ekspert_PL.fgd Jak wszystko pójdzie ok to w dotychczas pustym polu pojawi się ścieżka do naszego pliku .fgd. Pola Format tekstur: oraz Typ mapy: zostawiamy bez zmian, czyli tak jak na rysunku

http://ahrycyk.w.interia.pl/main_html/poradniki/vhe_10.jpg

W kolejnych polach proponuje użyć następujących ustawień (tu ustalamy jaki objekt najczęściej używamy - pojawiać się on będzie jakio pierwszy)

http://ahrycyk.w.interia.pl/main_html/poradniki/vhe_11.jpg

Kolejnym krokiem jest

http://ahrycyk.w.interia.pl/main_html/poradniki/vhe_12.jpg

wskazanie miejsca na dysku w którym zainstalowana jest gra Counter Strike (wskazujemy folder y plikiem cstrike.exe). Standardowo jest to c:Program FilessierraCounter-Strikecstrike (w nowszej wersji c:Program FilesValvecstrike)
Kolejne pole


http://ahrycyk.w.interia.pl/main_html/poradniki/vhe_13.jpg

pozostawiamy puste
W ostatnich dwóch polach


http://ahrycyk.w.interia.pl/main_html/poradniki/vhe_14.jpg

wybieramy katalog w którym będą znajdować się tworzone przez nas mapy. W obu polach wybieramy następującą ścieżkę C:Valve Hammer Editormaps
Przechodzimy do kolejnej zakładki Tekstury


http://ahrycyk.w.interia.pl/main_html/poradniki/vhe_15.jpg

Poprzez przycisk Dodaj WAD dodajemy pliki .wad z teksturami. Pliki te znajdują się w katalogu z grą. Ja propunuje dodać największy standardowy plik czyli halflife.wad standardowo znajdujący się w c:Program Filessierrahalf-lifevalvehalflife.wad (na screenie są inne ścieżki ponieważ ja katalog z grą mam na innym dysku). Można oczywiście dodać jeszcze inne wady, jednak nie powinno być ich więcej niż 8, gdyż mogą być problemy przy kompilacji. Na początek w zupełności wystarczy halflife.wad
W ostatniej zakładce Kompilacja gotowej mapki



http://ahrycyk.w.interia.pl/main_html/poradniki/vhe_16.jpg

będziemy kolejno wskazywać miejsca,w których są odpowiednie pliki. I tak w pierwszym polu wybieramy c:Program FilessierraCounter-Strikecstrike.exe Kolejne pola to katalog w którym zainstalowaliśmy kompilatory, czyli c:Valve Hammer Editortoolszhlt253-17 i z tego katalogu wybieramy plik hlcsg.exe

http://ahrycyk.w.interia.pl/main_html/poradniki/vhe_17.jpg

W kolejnych polach ustalamy ścieżki do kompilatorów (wybieramy kolejno następujące pliki hlbsp.exe, hlvis.exe, hlrad.exe )

http://ahrycyk.w.interia.pl/main_html/poradniki/vhe_18.jpg

http://ahrycyk.w.interia.pl/main_html/poradniki/vhe_19.jpg

W ostatnim już polu wybieramy katalog w którym umieszczane będą gotowe mapki po kompilacji, czyli takie na których już można grać. Standardowo takim miejscem jest c:Program FilessierraCounter-Strikecstrikemaps (w nowszej wersji CSa c:Program Filesvalvecstrikemaps)

Konfiguracje mamy za sobą Ostatnią rzeczą jaką musimy zrobić to kliknięcie na przycisk OK. Teraz już możemy przystąpić do stworzenia swojej pierwszej mapy. Poradnik o robieniu pokoi i drzwi znajduje sie w folderze z VHE D:Valve Hammer EditorPierwsza_mapa


Rozwiazywanie problemów:
1. Jeżeli podczas komplikacji mapy występuje blad "Nie można znaleść pliku hl.exe:
Po nacisnięciu F9 w okienku, które sie pokazało nalezy wybrać kliknąć na "Ekspert"


http://img206.imageshack.us/img206/1525/rada1gf4.png

Jeżeli w zaznaczonym okienku pisze Half-Life (full)

Nasza Pierwsza mapa



to rozwijamy liste i wybieramy Half-Life Counterstrike (full)

http://img204.imageshack.us/img204/8117/rada3fz9.png

Teraz możemy już skomplikowac mapke do cs

2. Jeśli mapa sie nie tworzy:
Mapa się nie tworzy, czyli nie tworzy się plik BSP. W 90% przypadków jest to spowodowane spacjami w ścieżce dostępu do plików, z których korzysta kompilator (np. pliki WAD, czy RMF). Jeżeli masz Counter-Strike zainstalowany w katalogu np. "d:gry\gry fpp\counter-strike", a tekstury w "e:tekstury do CSa" to bardzo źle. Spacja w nazwie katalogu "gry fpp" to morderstwo dla kompilatora, podobnie w "tekstury do CSa". Zmień nazwę tych katalogów i ewentualnie wszystkich innych, w których są jakiekolwiek pliki, z których będzie korzystał kompilator na takie, żeby nie zawierały spacji (np. "gry_fpp", albo "teksturyDoCSa" - cokolwiek, tylko bez spacji), jeszcze raz skonfiguruj edytor (uaktualniając nazwy katalogów) i spróbuj skompilować mapę jeszcze raz.


Sztuką Jest Żyć, A Prawdziwym Arcydziełem Żyć I Nie Zejść Na Psy!

Offline

 

#2 2011-08-05 19:56:11

Truskafffka

Gość

Re: Nasza pierwsza mapa :P

Bardzo dobry poradnik jak będę miał czas to spróbuję to zrobić i napisze czy coś z tego wyszło ale z tego co widzę to nawet nawet.

 

#3 2011-08-05 20:02:36

 Shine

Arcymag

5641633
Skąd: Łódź
Zarejestrowany: 2011-07-30
Posty: 416
Punktów :   
WWW

Re: Nasza pierwsza mapa :P

Edytor jest bardzo prosty, a robienie map przyjemne Bardzo polecam Kiedyś byłem mapperem na własnym serwerze


Sztuką Jest Żyć, A Prawdziwym Arcydziełem Żyć I Nie Zejść Na Psy!

Offline

 

#4 2011-08-22 08:34:11

 Swierzak

Leader

4818108
Call me!
Skąd: DDZ/WRO
Zarejestrowany: 2011-07-31
Posty: 513
Punktów :   

Re: Nasza pierwsza mapa :P

Omfg, a ja napewno tego nie rusze nudne denne i wogóle Już wole w Html'u strony robic, bo przynajmniej widac co robie


..:= Beware The White Raven  =:..
                                                  -Masz ochote na Jagodzianke??
                                                                                               - Tak z Truskawkami ^^

Offline

 

#5 2011-08-22 22:19:23

 Shine

Arcymag

5641633
Skąd: Łódź
Zarejestrowany: 2011-07-30
Posty: 416
Punktów :   
WWW

Re: Nasza pierwsza mapa :P

Ale tu też widzisz co robisz Wystarczy tylko, że ustawisz sobie na tryb kamery i widzisz wszystkie ładnie tekstury


Sztuką Jest Żyć, A Prawdziwym Arcydziełem Żyć I Nie Zejść Na Psy!

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.mzls.pun.pl www.ziip2010.pun.pl www.lopinscy.pun.pl www.naruto-game-battle.pun.pl www.tw.pun.pl